Information fatigue syndrome

augustus 27, 2008

Het information fatigue syndrome

We worden overspoeld met informatie. Op TV zijn allerhande zenders die ons vertellen wat we moeten doen om gezond te blijven, wat we dan moeten eten, hoe we moeten ademen en ontspannen, hoe we een moeilijke boodschap moeten overbrengen. Reclamemensen zijn wanhopig bezig te proberen onze aandacht te winnen. We beschikken over allerhande gadgets om “op de hoogte te blijven” en heel wat mensen voelen zich geroepen om weer een nieuwe boodschap op ons af te sturen. Naast al het goede wat het 3w-tijdperk ons gebracht heeft zijn er tal van nadelen waar we geen raad mee weten. En dan bedoel ik niet het soort nadelen dat ons door Sandra Bullock in de film ‘het web’ wordt vertoond. Daar zien we hoe men langzaam een mens zijn identiteit kan wegnemen via het web.

Maar we zien ook de aan het net verslaafde Bullock die voortdurend bezig is met haar laptop, snel online een pizza bestelt en haar familie en sociaal netwerk verwaarloost. Ze heeft een soort cyberverslaving en een sociaal netwerk van gelijkgezinden.

Ik heb het hier eerder over informatiestress. Triljoenen e-mails worden elke dag verstuurd. Al die prikkels komen onze hersenen binnen en gaan er zo ook weer uit. Samen met de gegevens die we liever hadden onthouden. Gelukkig is er het proces van de selectieve waarneming. Onze hersenen filteren alle prikkels en houden enkel rekening met die dingen waar we net mee bezig zijn. Maar sommige mensen worden erg gestresseerd en moe door deze hoeveelheden informatie. En ze weten niet hoe al die info moeten bewaren. Gelukkig, daar bestaan dan weer cursussen voor. Je kunt leren snellezen en jouw tijd optimaal beheren en je kunt leren wat je kan weggooien en wat niet. Maar toch is het allemaal vermoeiend. 80% van de aangeboden informatie is volkomen zinloos en veroorzaakt hoofdpijn, spierpijn, hartklachten, emotionele labiliteit en vergeetachtigheid. Er is maar een middel, selecteer en wees bewust dat je maximaal 20% informatie echt eens kunt gebruiken. Dr. Lewis bedacht de term information fatigue syndrome in 1996. Hij had gezien dat heel wat mensen letterlijk gebukt gingen onder de stortvloed van gegevens. Veel sms’en en e-mailen veroorzaakt hypertensie en verminderde concentratie. Sommige mensen kunnen geen blad meer lezen in een boek maar stapelen toch angstig hun huis vol met boeken en tijdschriften want je weet nooit, het kan wel eens van pas komen. Ons  brein is verward, ons analytisch vermogen neemt af en vooral onze sociale relaties worden slechter want we zijn voortdurend in de weer met sms’jes, Google en e-mails en letten minder en minder op de mensen die ons dierbaar zijn. Ik maak het zelf regelmatig mee, je hebt een goed gesprek met een collega of vriend en dan gaat dat kleine apparaatje, de mobiele telefoon. Plots wordt de gezelligheid doorbroken en is jouw gesprekspartner in de weer met de beller. Ik ken zelfs mensen die een dag gezocht hebben naar de juiste beltoon. Informatie over hoe we geïnformeerd wensen te worden. En plots ontstaat zoiets als informatiestress. Vooral mensen die niet meer kunnen beslissen omdat de hoeveelheid informatie over een product, een reis etc. zo groot is dat ze in een soort continue angst leven. Je weet maar nooit, misschien nemen ze wel de verkeerde beslissing omdat ze niet alle informatie hadden.

Informatiestress gaat samen met onmacht, verwarring, woede, angst, een verminderd zelfbeeld en allerhande lichamelijke pijnklachten. Ook de werkefficiëntie en de sociale relaties gaan achteruit. Net als bij stress is de enorme hoeveelheid informatie te vergelijken met ruis op de achtergrond. In Amerika zijn er zeer veel families waar de TV de ganse dag op staat. Van het ene naar het andere praatprogramma. Maar die ruis van de programma’s die op de achtergrond meedraaien veroorzaakt een stijging van adrenaline en cortisone, de gekende stresshormonen.

Enkele tips kunnen hier helpen. Ga eens na of de informatie die je krijgt belangrijk is, of je niet echt verdrinkt in de informatie en of je geen tijd tekort komt. Indien dat wel zo is kun je misschien eens het volgende in de gaten houden:

–         Wat vandaag waar is, is morgen wellicht verouderd

–         Je hoeft niet alles te weten

–         En denk eraan, teveel informatie vergaren veroorzaakt informatiestress

–         Uw hersenen voelen wel aan wat relevant is, je hoeft echt niet alles te weten om een keuze te maken

–         Als kiezen een probleem wordt, raadpleeg een therapeut

–         Las eens een informatiepauze in, een periode waarin je niet naar het nieuws kijkt en geen kranten
           leest. Je zult het voelen, je wordt fit en opgewekt in die periode.

–         Las zeker een informatiestop in voor het nemen van belangrijke beslissingen. Laat uw hersenen ook 
           wat werken en niet de reclamejongens

–         Let goed op de kwaliteit van uw sociale relaties

–         Ben je vatbaar voor suggestie, let dan dubbel op

–         Hou uw telefoongesprekken in de gaten. Als de muziekjes en wachttijden te lang duren, dan zul je
           wellicht niet goed gediend worden als je op zoek bent naar informatie.

–         Let op uw tijd. Plan elke week de hoeveelheid tijd die je wilt besteden aan het verwerken van
           informatie.

–         Er zijn echt wel programma’s op TV die je niet MOET zien.

–         Hou vergaderingen zo kort mogelijk.

–         Denk eraan wanneer je TV kijkt: als er een onderbreking van een programma komt, dan is dat om u 
           te infecteren met onnodige reclame en informatie.

–         Zet zo veel mogelijk de Tv-recorder af. Uw hersenen weten onbewust dat er nog veel informatie niet
           is doorgenomen.

–         Gooi snel dingen weg want voor je het weet heb je dezelfde informatie opnieuw in de mailbox of
           postbus.

–         Ontwikkel een leuke hobby. Dan kom je tenminste in die hobbytijd niet in de verleiding om je nog
           beter te informeren en misschien leer je zo enkele interessante mensen kennen.

–         Beschouw de informatiegadgets, inclusief het draagbaar telefoontje, niet als statussymbolen.

–         Doe niet mee aan een hype, het waait wellicht toch weer over. Heb je ook in de rij gestaan om de
           allerlaatste nieuwe draagbare telefoon te kunnen kopen?

–         En het allerbelangrijkste: denk steeds aan Pareto en aan de massa’s onnodige informatie. Slechts 20%
           doet er echt toe.

–         Als dit artikel niet nuttig is voor u, gooi het dan direct weg!

Meer weten? Klik op: http://www.stressmanagement.be/luc_swinnen-nieuws.asp?RubriekId=32

OPROEP: Heb jij ook last van information overload, laat het ons weten. Wij zijn erg geïnteresseerd in uw klachten, in de aard van de informatie en hoe je daar mee omgaat. Alvast bedankt.

Advertenties