BREIN EN GEDRAG

Is het nu geest en lichaam of lichaam en geest?

We lezen en horen veel boeken en uiteenzettingen in de aard van “ Je bent je brein” of “ Je brein veroorzaakt je gedrag”.  Maar heb je er al bij stilgestaan dat het omgekeerde ook waar is?  De context waarin we leven is van even groot belang. Een brein werkt niet zomaar vanzelf, het is geen machine of computer. Een brein heeft een lichaam, een context en gedrag nodig. Of je nu in gesprek gaat, een lezing of een presentatie moet houden voor een volle zaal: we komen iedere dag nieuwe sociale uitdagingen tegen. Gelukkig maar! Want zo vormen we nieuwe hersencellen en zo geven we een betekenis aan de dingen. Er zijn veel fascinerende verbindingen tussen lichaam en geest.  En die verbindingen nemen toe als we in een “rijke omgeving” leven.

Embodied cognition

Embodied cognition is de overtuiging dat veel kenmerken van het menselijk brein worden  gevormd door aspecten van de omgeving.  Onze hersenen bepalen ons gedrag maar het omgekeerde is ook waar. Nieuw gedrag genereert nieuwe hersencellen en verbindingen.  Daarom is het nuttig in een omgeving te leven die zeer rijk is aan afwisseling. Een mooie foto op het bureau, een wandeling door de natuur, een museumbezoek of het leren van een nieuwe taal of muziek beluisteren verrijken onze omgeving. Het zijn allemaal goede technieken om vroegtijdige degeneratie van het brein te vermijden. Babbel er op los, doe iets ongewoon of onverwachts en hou je zintuigen op scherp. Dus laat je zintuigen eens nakijken of je gehoor of  zicht niet verminderd zijn. Goede zintuigen zijn goed voor je brein. Als alles goed gaat zul je meer hersencellen vormen en de geleiding tussen de hersencellen zal vlotter verlopen.

Een krachtige houding

Ook de houding die je aanneemt is van belang. Een zelfzekere houding, stevig geaard en met gekruiste armen zet aan om iets lang vol te houden. Dergelijke lichaamshouding geeft het brein het signaal “volhouden”. Er bestaat een mooie cartoon van iemand die met zijn hoofd naar boven gekeerd loopt en zegt : “Zo kan ik niet genieten van een depressie”, zegt hij”. Wij denken over een depressie enkel in termen van een mentale staat, en in termen van dopamine en serotonine. En dat is natuurlijk voor een groot deel juist. Maar mensen die zich bedrukt voelen en een tijdelijk dipje meemaken laten vaak de schouders hangen en ademen oppervlakkig. Hun hoofd is dikwijls naar beneden. Tja, daar beneden zijn weinig uitdagende dingen te beleven. En zo onderhouden ze onbewust hun stemming. Door de omgeving te “verrijken” kun je al een eerste hulp bij dipjes uitvoeren. Kijk omhoog!  Denk aan het beroemde liedje van Ramses Shaffy: “ Kijk omhoog Sammy”. Blijkbaar was Ramses Shaffy een hersenwetenschapper avant la lettre. Hoor maar op https://www.youtube.com/watch?v=17kkL6JTdxw.

Natuurlijk moet een echte depressie medisch goed uitgekiend worden, soms moet er ook medicatie genomen worden. Maar je houding en de context spelen ook hun rol.

Dus een rechtopstaande houding beïnvloedt je stemming. Heb je al opgemerkt dat een winnaar van een sportwedstrijd de armen V-vormig naar boven houdt en zich groter maakt?  Een verliezer maakt zich kleiner en verdwijnt stilaan.

 

Fake it till you become it

Het is altijd te proberen: telkens als je denkt dat je iets niet kunt, doe dan alsof je het kunt. Zet je rechtop en neem een krachtige houding aan. Het werkt in de meeste gevallen. Want je gedrag heeft invloed op je brein.

Dus als je iets belangrijks moet doen is een kleine oefening vooraf van groot belang. Neem 2 minuten voor jezelf en neem een krachtige houding aan. Strek je armen naar boven en vooral, maak je niet kleiner.
Ik doe deze oefening altijd voor een belangrijke lezing. Daarna loopt de lezing dan  als een trein. En die oefening is belangrijker dan een goede inhoud of een groot wetenschappelijk concept.

Oefenen

Belangrijk is dat je de toehoorders niet wil imponeren. Dat is macht en bedrog.

Om de juiste indruk te maken is het van belang om je brein in  de juiste conditie te brengen. Dus niet wat je uitstraalt naar anderen is van het grootste belang, wel wat je tegen jezelf en dus tegen je brein zegt. Dus het gezegde “Fake it till you make it”  is onjuist. Het moet eerder zijn “Fake it til you become it.”  Meer assertiviteit, zelfvertrouwen, optimisme en kracht zijn  dus geen fake-gedrag, maar wel de werking van een optimaal brein.
En dat moet je oefenen. Dat zullen we twee dagen doen in oktober in de cursus: impact van een veerkrachtig brein.

Veerkracht kun  je dus oefenen. Veel succes.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: